Mnohí majú zlatú žilu, no nik sa ňou nechváli

od Beáta Buláková


Máj 20, 2018



Veru tak, mnohí z nás majú zlatú žilu, ale nik sa nechváli tým, že ju má a nik o tento „poklad“ nestojí. Niektoré zdroje uvádzajú, že viac ako 30 % populácie má hemoroidy, ktoré ľudovo označujeme termínom „zlatá žila“ a u ľudí skôr narodených (starších ako päťdesiat rokov) je to vraj až vyše 50 %. Toto ochorenie nás teda trápi bez ohľadu na pohlavie a vek - trápi mužov i ženy, ľudí skôr narodených i mladšie ročníky.  A nemyslite si, že zlatá žila je nejaké „novodobé“ ochorenie. Hemoroidy trápili ľudí už v dávnych dobách. Svedčí o tom písomne zaznamenaný postup (recept) na prípravu masti na hemoroidy, ktorý sa vraj našiel na jednom egyptskom papyruse pochádzajúcom z obdobia pred naším letopočtom. A traduje sa, že hemoroidy trápili aj Napoleona počas bitky o Waterloo. V rozhodujúci deň vraj kvôli nim nemohol jazdiť na koni, v dôsledku čoho „prepásol“ správny čas útoku a zaplatil za to svojou prehrou.  

Čo to hemoroidy vlastne sú?

Každý z nás má v okolí konečníka žilový pletenec, ktorý spolu s hladkou svalovinou a väzivom v okolí análneho otvoru tvorí systém, ktorý nám pomáha pri riadnom vyprázdňovaní i pri udržaní stolice. Samozrejme iba vtedy, ak všetko správne funguje. Niekedy sa však stáva, že tieto žily sa uvoľnia a nadmerne sa rozšíria, v dôsledku čoho vznikne problém, ktorý sa  prejaví celým súborom dosť nepríjemných príznakov – vznikne zlatá žila (hemoroidy). 

Prečo hemoroidy vznikajú a aké rizikové faktory sa na ich vzniku podieľajú?

Odborníci uvádzajú, že pravá príčina vzniku hemoroidov nie je tak úplne zrejmá, je  multifaktoriálna a predpokladá sa, že dôvodom ich vzniku je zvýšený tlak na žily konečníka. Jednou z výrazných príčin ich vzniku môže byť vrodená dispozícia žíl, vrodená porucha spojivového tkaniva (poruchy kolagénu a pod.). 

Medzi rizikové faktory patria napr.:
• genetické predpoklady k slabosti cievnych stien (napr. hemoroidy a varixy v rodine),
• vek nad 50 rokov (u niektorých starších ľudí býva väzivové tkanivo okolo žíl konečníka oslabené vekom),
• chronická zápcha (steny análneho otvoru a žily konečníka sú  počas zápchy vystavené veľkému tlaku pri vyprázdňovaní),
• nedostatok vlákniny v strave,
• obezita,
• dlhé sedenie (napr. sedavé zamestnanie, dlhé vysedávanie na WC),
• infekcie konečníka,
• nedostatočná análna hygiena,
• nedostatok fyzickej aktivity,
• tehotenstvo (tlak na žily konečníka počas tehotenstva),
• niektoré ochorenia (napr. ochorenie pečene, Crohnova choroba, syndróm dráždivého hrubého čreva, zápalové a nádorové ochorenia v malej panve, zväčšená prostata u mužov).

Ako sa hemoroidy prejavujú, aké sú ich príznaky?

Podľa toho, kde sú hemoroidy umiestnené (kde sa nachádzajú), rozlišujeme:
vonkajšie hemoroidy - nachádzajú sa pod kožou v blízkosti análneho otvoru ako také malé hrčky (uzly) a ak sú tesne pod kožou, môžu mať modrastý nádych,
vnútorné hemoroidy - sú umiestnené na vnútornej strane konečníka (vznikajú na vnútorných stenách konečníka vo vzdialenosti do 3 cm od análneho otvoru) a tak ich väčšinou nevidno; ak sú však veľké, môžu z konečníka vystúpiť (vykĺznuť).

Medzi typické príznaky zlatej žily (hemoroidov) patrí napr.:
• krvácanie z konečníka - môže sa prejaviť krvou na toaletnom papieri alebo v stolici; niekedy môže byť krvácanie výraznejšie, 
• svrbenie konečníka,
• pálenie v konečníku,
• namáhavé vyprázdňovanie (namáhavá defekácia),
• bolesť konečníka pri vyprázdňovaní, ba niekedy i v pokoji,
• pocit cudzieho telesa v konečníku,
• hlieny v stolici,
• vysúvanie hemoroidov von (hrčky - uzlíky rôznej veľkosti v okolí análneho otvoru),
• prasklina análneho otvoru.

Pri hemoroidoch rozoznávame štyri stupne tohto ochorenia a aj preto sa vyššie uvedené príznaky nemusia prejaviť u jedného jedinca všetky naraz, alebo sa môže objaviť i iný príznak. Pri komplikáciách môže nastať až zápal, opuch, hnisanie, silné krvácanie, silné bolesti.

Hemoroidy netreba podceňovať!

Hemoroidy - a najmä krvácanie z konečníka - netreba podceňovať (pri krvácaní by mohlo ísť aj o iný druh ochorenia). Treba navštíviť lekára, ktorý pacienta vyšetrí, zistí či ide skutočne o hemoroidy a podľa stupňa ochorenia mu odporučí liečebný postup. Pri liečbe hemoroidov sa využíva liečba konzervatívna, ktorá pomáha najmä pri náhlom objavení sa príznakov. Používajú sa pri nej rôzne masti, krémy, čapíky, lieky s obsahom aktívnych prírodných flavonoidov, diosmínu, hesperidínu a aescínu, sedacie kúpele (napr. v odvare z dubovej kôry, z pagaštanu konského alebo z rumačeka), rôzne bylinkové čaje a samozrejme sa musia upraviť stravovacie návyky a zvýšiť pohybovú aktivitu.  Ak konzervatívna liečba nestačí, potom treba pristúpiť k liečbe chirurgickej, príp. ku kombinácii konzervatívnej a chirurgickej liečby.  

Čo môžeme my sami pre seba urobiť ak máme hemoroidy, alebo ak chceme hemoroidom predchádzať?

Čo môžeme sami pre seba urobiť? Nuž musíme prijať určité režimové opatrenia – a to najmä:
zmeniť (upraviť) svoje stravovacie návyky – jesť stravu bohatú na vlákninu a dodržiavať pitný režim. Viac vlákniny v strave (rozpustnej i nerozpustnej vo vode) zmäkčuje stolicu a tiež zväčšuje jej objem, čo spolu s dostatkom tekutín znižuje námahu pri vyprázdňovaní. Vyhýbať sa dráždivej strave, nepiť alkohol a kávu,
zvýšiť pohybovú aktivitu (samozrejme primerane veku a zdravotnému stavu) a obmedziť dlhé státie, či dlhé sedenie – sedavý spôsob života vedie ku vzniku zápchy; pravidelný pohyb podporuje činnosť čriev a vyprázdňovanie, stolica je mäkšia a žily a svaly konečníka sú pri vyprázdňovaní menej zaťažené. Treba však dávať pozor na zvýšenú námahu (napr. nedvíhať ťažké predmety, necvičiť s činkami a pod.), 
nezadržiavať stolicu, ale ani zbytočne na ňu netlačiť a snažiť sa postupne dosiahnuť pravidelnú stolicu (a to najmä zmenou stravovacích návykov a pohybovej aktivity; pokiaľ je to možné vyhýbať sa používaniu laxatív),
nevysedávať na toalete – treba mať na pamäti, že WC nie je knižnica, dlhodobé vysedávanie napr. pri čítaní, hraní hier na mobile alebo pri telefonovaní stav hemoroidov iba zhorší,
dodržiavať správnu hygienu, tzn. aj análnu hygienu – najlepšie je, ak sa po každej stolici umyjeme; ak to nie je možné, vhodné je použiť vlhčené utierky (napr. vlhčené dojčenské utierky alebo vlhčené utierky napustené rôznymi bylinnými extraktmi obsahujúcimi také účinné látky, ktoré znižujú podráždenie pokožky v okolí konečníka a zmierňujú  charakteristické príznaky zlatej žily. Treba však mať na pamäti, že niektoré vlhčené utierky nemožno splachovať vo WC. A ak už musíme použiť toaletný papier, tak potom neparfumovaný biely,  jemný – treba však poznamenať, že z hľadiska análnej hygieny utretie papierom nie je dostatočné,
nosiť voľnú a vzdušnú spodnú bielizeň (najlepšie z čistej bavlny), voľné nohavice i pyžamá.

Rozhodne treba pristúpiť k zmene (úprave) stravovacích návykov, tzn. najmä:  

zvýšiť príjem vlákniny – do svojho jedálnička musíme zaradiť celozrnné potraviny a viac zeleniny i ovocia (podľa možnosti nešúpanej/ného). Vhodné sú napr.  jablká, hrušky, orechy, olejnaté semená, nelúpaná ryža, celozrnné pečivo, šošovica, sója, ovsené vločky, cícer, ľanové semienka, sušené ovocie (nesladené), brokolica, pohánka, avokádo a i. Ak je to potrebné, množstvo vlákniny môžeme zvýšiť doplnkami výživy (takým doplnkom je napr. psýllium), 
zvýšiť príjem potravín, ktoré obsahujú nielen na vlákninu, ale sú bohaté aj na vitamín C a prirodzené flavonoidy, napr. paradajky, paprika, jablká, citrusy, jahody, kivi, ríbezle, egreše, maliny, hrozno, zelené vňate,
• dôsledne dodržiavať pitný režim – podľa odporúčania odborníkov by muži mali denne vypiť cca 3 litre tekutín, ženy cca 2,3 litra. Samozrejme množstvo tekutín závisí aj od počasia (v horúčavách treba vypiť o niečo viac), od druhu práce, ktorú vykonávame (pri namáhavej práci alebo pri náročnejšom športe tiež treba viac tekutín) a napr. aj od telesnej hmotnosti a konštrukcie (vysoký chlap, ktorý váži 120 kg asi musí vypiť viac, ako 50 kilový útly chlapík). Do uvedeného množstva tekutín sa však nepočíta káva a alkohol; najvhodnejšie je piť čistú vodu, tiché minerálky, nesladené ovocné a bylinkové čaje a zriedené ovocné a zeleninové šťavy. A treba piť priebežne počas dňa, nie nárazovo, 
obmedziť príjem nápojov, ktoré majú močopudný účinok (napr. káva, nápoje s obsahom kofeínu, alkohol) a  konzumáciu dráždivých jedál, pokrmov vyprážaných, fritovaných, pečených alebo na otvorenom ohni grilovaných potravín,
• pravidelne užívať probiotiká,   
stravovať sa pravidelne, jesť pomaly, pokojne a každé sústo dôkladne požuť.

Prečo treba zvýšiť príjem vlákniny?

Hoci vláknina je sacharid, na naše telo nemá taký vplyv ako bežné sacharidy, pretože je nestráviteľná. Poznáme dva hlavné druhy vlákniny:
vláknina rozpustná vo vode, ktorá je obsiahnutá napr. v citrusoch, jahodách, ríbezliach, malinách, čučoriedkach, jablkách, slivkách, v ovsených vločkách, mrkve, kalerábe, zemiakoch, nesladenom sušenom ovocí  - táto vláknina sa vo vode ľahko rozpúšťa a mení sa na gél, ktorý „zmäkčuje“ stolicu,
vláknina nerozpustná vo vode, ktorá je obsiahnutá napr. v jačmeni, raži, kukurici, zelenine, olejnatých semenách - vo vode sa nerozpúšťa a tak napomáha vnútornému čisteniu nášho tráviaceho traktu a rýchlejšiemu putovaniu obsahu čriev von z tela.